Nadpotliwość - przyczyny, objawy i leczenie

nadpotliwosc.jpg

Wydzielanie potu to zjawisko fizjologiczne, kontrolowane przez autonomiczny układ nerwowy. Proces ten ma na celu stałe chłodzenie organizmu oraz wydalanie zbędnych produktów przemiany materii. Należy jednak podkreślić, że część społeczeństwa (około 1-3% populacji) zmaga się z problemem nadpotliwości, czyli nadmiernego wydzielania potu w stosunku do potrzeb organizmu. Przypadłość ta niesie za sobą duże obciążenie dla psychiki osoby dotkniętej nadmierną potliwością, dlatego warto w porę ją zdiagnozować i wdrożyć odpowiednie leczenie.

Nadpotliwość – przyczyny

O zjawisku nadpotliwości mówi się wtedy, gdy dochodzi do nadmiernego wydzielania potu względem utrzymania optymalnej temperatury ciała. Istotne jest też zaobserwowanie przedłużających się lub powtarzających epizodów tego zjawiska w skali utrudniającej codzienne funkcjonowanie. Przyczyny nadpotliwości w wielu przypadkach są złożone i mogą wynikać m.in. z nadmiernego stresu, otyłości, nadwagi, zaburzonej pracy układu nerwowego, a także chorób, takich jak cukrzyca, gruźlica, udar mózgu lub choroba Parkinsona. Niekiedy źródłem nieprzyjemnych objawów są też używki lub zaburzenia hormonalne w organizmie.

Rodzaje nadpotliwości

Mówiąc o genezie problemu nadpotliwości, warto wspomnieć też o dwóch rodzajach tego zjawiska, takich jak:

• nadpotliwość pierwotna (ogniskowa), która dotyczy określonych partii ciała położonych symetrycznie po obu jego stronach. Ten typ dotyka zwykle dłonie, podeszwy stóp, twarz, skórę pod pachami (nadpotliwość pach) oraz skórę głowy. Nadpotliwość rozwija się już w dzieciństwie lub okresie dojrzewania, jednak często mija wraz z wiekiem. Jej przyczyny często nie są znane;
  • nadpotliwość wtórna (uogólniona), która obejmuje całe ciało. Najczęstsze powody nadpotliwości całego ciała to choroby i infekcje oraz zmiany hormonalne, jak menopauza, cukrzyca lub nadczynność tarczycy.

Jak objawia się nadpotliwość?

Nadmierna aktywność gruczołów potowych wiąże się przede wszystkim z wyraźnie zwiększoną produkcją potu. Towarzyszą temu takie symptomy jak:

• lepkie, wilgotne dłonie, co utrudnia trzymanie drobnych przedmiotów, np. długopisu;
  • lepkie, wilgotne stopy, na których mogą pojawić się odparzenia;
  • wilgoć przenikająca warstwę ubrań;
  • problemy skórne, takie jak infekcje grzybicze i bakteryjne;
  • alergie skórne.

Nadpotliwość często też jest związana z licznymi problemami psychicznymi, które u niektórych osób mogą spowodować nawet rozwój depresji.

Nadpotliwość – jakie badania wykonać?

W diagnostyce nadpotliwości ważne jest przeprowadzenie szeregu badań laboratoryjnych, które mogą pomóc w określeniu przyczyny problemu. Istotna jest tu m.in. ocena funkcji tarczycy (TSH) i oznaczenie glukozy na czczo. Warto też wykonać takie badania jak morfologia, jonogram, lipidogram, próby wątrobowe oraz poziom żelaza.

Nadpotliwość – leczenie

Nadpotliwość jest zjawiskiem złożonym, które wymaga ścisłej współpracy ze specjalistą i ustalenia odpowiedniego planu leczenia nadpotliwości. Do jakiego lekarza się zgłosić? Najlepiej jest skonsultować się z dermatologiem, który zajmuje się leczeniem chorób skóry oraz schorzeń ogólnoustrojowych, które objawiają się w formie zmian w obrębie skóry i gruczołów. Specjalista może zaproponować wdrożenie odpowiedniego leczenia farmakologicznego, a także odpowiednich zabiegów z zakresu medycyny estetycznej, takich jak:

• wstrzykiwanie toksyny botulinowej, która paraliżuje nerwy odpowiadające za aktywację gruczołów produkujących pot. Efekty działania jadu kiełbasianego utrzymują się około 3-6 miesięcy;
  • zabiegi z wykorzystaniem mikrofali, które trwale uszkadzają gruczoły potowe, w efekcie czego wydzielanie potu jest ograniczone na stałe;
    jonoforeza, czyli porażenie prądem gruczołów potowych w wybranych partiach ciała, np. na dłoniach i stopach;
  • sympatektomia, która, podobnie jak toksyna botulinowa, wpływa na nerwy. Tym razem zniszczeniu ulegają nerwowe zwoje współczulne, które przestają być aktywne.

W sytuacji, gdy powyższe metody okażą się nieskuteczne, konieczne może być chirurgiczne usunięcie gruczołów odpowiedzialnych za nadpotliwość oraz liposukcję danego miejsca. Warto jednak zaznaczyć, że zabieg ten wiąże się z potencjalnymi powikłaniami, takimi jak blizny oraz martwica tkanek.