Sińce, cienie i opuchlizna pod oczami - skąd się biorą i czy mogą być objawem choroby?

cienie-pod-oczami.jpg

Cienie i worki pod oczami to powszechny problem natury estetycznej, z którym zmagają się osoby z całego świata. Nieestetyczne zmiany na skórze okolic oczu mogą przybierać różne odcienie, począwszy od żółtego, poprzez sinoniebieskie i fioletowe, aż po ciemnobrązowe. Zwykle są one wynikiem nieprzespanej nocy lub prowadzenia niezdrowego stylu życia. Czasami mogą jednak stanowić sygnał rozwoju poważnej choroby w organizmie. Z czego powstają cienie pod oczami i co zrobić, by je usunąć?

Cienie i worki pod oczami – o czym mówi skóra okolic oczu?

Mówi się, że oczy są zwierciadłem duszy. Okazuje się jednak, że to, w jakiej kondycji jest skóra okolic oczu, może nieść za sobą ważne informacje na temat stanu naszego zdrowia. Różnego rodzaju przebarwienia, sińce pod oczami, opuchlizna – wszystkie te defekty mogą świadczyć nie tylko o zmęczeniu lub nieodpowiedniej diecie. Przyczyn takiego zjawiska jest znacznie więcej, dlatego też umiejętne rozpoznawanie zmian na skórze jest kluczowe zarówno dla naszego zdrowia fizycznego, jak i kondycji psychicznej.

Cienie pod oczami – przyczyny

Bezpośrednim powodem tworzenia się cieni pod oczami jest poszerzenie naczyń krwionośnych oraz powstawanie w nich zastojów krwi. Taki stan rzeczy może być jednak wywołany różnymi czynnikami. Te, które obserwowane są najczęściej, to:

• niewyspanie, zmęczenie i nieprawidłowa higiena snu;
  • życie w ciągłym stresie;
  • przeziębienie i stany ogólnego osłabienia organizmu;
  • błędy dietetyczne oraz prowadzenie niezdrowego stylu życia, w którym pojawiają się używki, takie jak alkohol i papierosy;
  • choroby tarczycy;
  • alergia i astma;
  • choroby nerek, wątroby, śledziony i trzustki;
  • odwodnienie;
  • nadciśnienie tętnicze.

Warto również podkreślić, że u niektórych osób podkrążone oczy są uwarunkowane genetycznie. Jeżeli inni członkowie rodziny zmagają się z podobnym problemem, ta przypadłość może przytrafić się również nam. Nie należy jednak bagatelizować zaobserwowanych zmian i w razie wszelkich wątpliwości wdrożyć dalszą diagnostykę.

Jak pozbyć się cieni pod oczami?

Fioletowe sińce i worki pod oczami to zwykle sygnał ze strony organizmu, że coś się z nim dzieje. Warto wówczas wykonać podstawowe badania krwi, takie jak morfologia krwi obwodowej, badanie ogólne moczu, poziom glukozy na czczo, poziom TSH oraz parametry funkcji wątroby i nerek. Kolejnym krokiem powinna być zmiana stylu życia na zdrowszy, czyli przede wszystkim wysypianie się, odpowiednie nawodnienie organizmu, zwiększenie aktywności fizycznej i wdrożenie zdrowej, zbilansowanej diety.

Wsparciem w usuwaniu worków i cieni pod oczami jest też codzienna pielęgnacja skóry okolic oczu. Dobrze jest stosować kosmetyki zawierające składniki naturalne, takie jak wyciąg z miłorzębu japońskiego, świetlik lekarski, arnika oraz aloes. Kremy te mogą być też wzbogacone o witaminy, oleje roślinne oraz D-pantenol.

Cienie pod oczami – zabiegi medycyny estetycznej

U niektórych osób zdrowy styl życia i stosowanie kosmetyków rozjaśniających cienie pod oczami okazują się niewystarczające do tego, by móc rozjaśnić cienie pod oczami i przywrócić spojrzeniu zdrowy wygląd. Wówczas warto skorzystać z nowoczesnych zabiegów medycyny estetycznej, które wykazują dużą skuteczność w walce z tego typu defektami. Do wyboru mamy takie zabiegi jak:

• mezoterapia igłowa – metoda polegająca na podskórnej iniekcji preparatu, który dobierany jest do potrzeb skóry pacjenta. Dzięki takim zabiegom można zniwelować takie przypadłości jak np. sińce pod oczami, wiotkość skóry, zmarszczki oraz nadmierne przesuszenie;
  • zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego – cienie pod oczami często stanowią efekt przesuszenia i nieodpowiedniej pielęgnacji skóry. Kwas hialuronowy wykazuje z kolei silne działanie nawilżające, dzięki czemu może pomóc w przywróceniu optymalnego poziomu nawilżenia skóry;
  • wstrzykiwanie osocza bogatopłytkowego – zabieg polegający na pobieraniu krwi od pacjenta i wydzielaniu z niej osocza bogatego w składniki odżywcze. Takie osocze jest następnie wstrzykiwane w leczony obszar, czyli np. skórę pod oczami. Po serii kilku zabiegów można zaobserwować wyraźne wzmocnienie i rozjaśnienie skóry tego obszaru.